Zawodowe drogowskazy dla młodzieży i dorosłych w Bielskim Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Bielsku-Białej
Rodzaj szkoły: Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego
Kraj: Polska, Bielsko-Biała
Nazwa szkoły: Bielskie Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego
Obszar zapewniania jakości: Doradztwo i poradnictwo edukacyjno-zawodowe
Kontakt: bckuip@onet.eu
Opis:
Przyczyna i cel wdrożenia praktyki:
Głównym celem było podjęcie przez BCKUiP skutecznej inicjatywy w zakresie:
– podniesienia świadomości wyboru kierunku kształcenia i drogi zawodowej wśród uczniów gimnazjów i ich rodziców, słuchaczy;
– kształtowania umiejętności poruszania się na rynku pracy;
– budowania wizerunku kształcenia zawodowego jako dającego wymierne korzyści- możliwość wykształcenia dobrych fachowców i rozwijania talentów,
– wdrażania uczniów i słuchaczy w praktykę uczenia się przez całe życie.
Pomysłodawca/inicjator oraz osoba odpowiedzialna za wdrożenie działania:
Dyrektor BCKUiP, doradca zawodowy
Opis fazy przygotowawczej:
Faza przygotowawcza obejmowała następujące etapy:
- Zdiagnozowanie potrzeb uczniów bielskich gimnazjów, uczniów i słuchaczy BCKUiP w zakresie: planowania kariery, wejścia na rynek pracy, określenia predyspozycji zawodowych, pomocy doradcy zawodowego poprzez:
- przeprowadzenie badań ankietowych podczas spotkań doradcy zawodowego BCKUiP ze słuchaczami szkół dla dorosłych i uczniów odbywających zajęcia praktyczne w BCKUiP,
- przeprowadzenie konsultacji indywidualnych doradcy zawodowego BCKUiP z uczniami i słuchaczami BCKUiP oraz z osobami spoza szkoły,
- spotkania doradcy zawodowego BCKUiP z uczniami w gimnazjach
w Bielsku- Białej,
- przeprowadzenie badania losów absolwentów na temat ich drogi edukacyjno- zawodowej po ukończeniu szkoły;
- Zgromadzenie danych na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie: liczby uczniów oraz słuchaczy kształconych w poszczególnych zawodach oraz statystyk wyboru kierunku przez słuchaczy na kursach kwalifikacyjnych, sukcesów edukacyjnych uczniów w konkursach;
- Określenie tematyki, zakresu działań i sposobu ich realizacji, niezbędnych do wdrożenia praktyki:
- dyskusje z nauczycielami, uczniami i słuchaczami;
- Określenie zasobów oraz ocena bazy dydaktycznej BCKUiP niezbędnych do realizacji projektu:
- konsultacje z dyrekcją BCKUiP oraz kierownictwem zespołów poszczególnych pracowni zawodowych;
- Zapoznanie uczestników programu m.in. nauczycieli praktycznej zawodu z zadaniami i działaniami oraz ustalenie indywidualnej odpowiedzialności za efekty pracy;
- Wybór instytucji wspierających praktykę:
- konsultacje z kierownictwem oraz nauczycielami zespołów poszczególnych pracowni zawodowych i zaproszenie do udziału w realizacji projektu;
- nawiązanie wpółpracy z instytucjami- wysłanie pism, rozmowy telefoniczne, korespondecja mailowa;
- podpisanie umowy patronackiej z Akademią Techniczno- Humanistyczną w Bielsku- Białej (20.01.2012r.) dotyczącą wsparcia naukowego procesu kształcenia uczniów, odbywających zajęcia praktyczne w zawodach budowlanych w BCKUiP, świadczenia pomocy w realizacji procesu dydaktycznego poprzez udostępnianie własnych laboratoriów, promowanie innowacyjnych technik, umożliwienie uczniom technikum spotkania z kadrą naukową, udostępnianie zasobów biblioteki i czytelni akademickiej ATH i współdziałania w zakresie rozwoju kształcenia związanego z budownictwem;
- nawiązanie współpracy z Avio Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku- Białej- 1 marca 2017r. podpisanie umowy dotyczącej organizacji praktyk zawodowych oraz przekazania BCKUiP maszyny CMM DEA ONE z przeznaczeniem doposażenia BCKUiP w celach dydaktycznych;
- Przygotowanie materiałów informacyjnych m.in. na stronę internetową BCKUiP;
- Wysłanie zaproszeń do szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjów- OTK
- Wysłanie zaproszeń do szkół wyższych i szkół ponadgimnazjalnych- BTA;
- Ustalenie harmonogramów uczestnictwa młodzieży w poszczególnych przedsięwzięciach (rozmowy telefoniczne, korespondecja mailowa).
Powyższy tok postępowania jest corocznie powtarzany. Na podstawie ewaluacji działań po zakończeniu danego roku szkolnego wprowadzane są nowe pomysły, które dotyczą m.in. tematyki spotkań czy wyboru pracowni zawodowych.
Organizacja procesu:
Po zebraniu informacji zwrotnych od gimnazjów ustalono harmonogram, według którego przeprowadzono zajęcia otwarte w pracowniach zawodowych BCKUiP
- zasoby:
- nauczyciele praktycznej nauki zawodu,
- nowocześnie wyposażone pracownie zawodowe,
- działanie cykliczne (powtarzane corocznie),
- średnio ok. 60 gimnazjalistów
Po ustaleniu z prelegentami terminów i tematyki spotkań przeprowadzono zaplanowane akcje w formie m.in. warsztatów, wykładów, pokazów w ramach Ogólopolskiego Tygodnia Kariery:
- zasoby:
- przedstawiciele środowiska lokalnego: prelegenci z instytucji współpracujących, przedstawiciele ponadgimnazjalnych szkół zawodowych,
- baza lokalowa BCKUiP: aula, sale dydaktyczne wyposażone w sprzęt multimedialny,
- działanie cykliczne (powtarzane corocznie),
- średnio ok. 440 osób corocznie
- Po ustaleniu z prelegentami tematyki oraz harmonogramu spotkań zorganizowanie Bielskich Targów Akademickich:
- zasoby:
- przedstawiciele środowiska lokalnego: prelegenci z instytucji współpracujących, przedstawiciele szkół wyższych,
- baza lokalowa BCKUiP: aula, sale dydaktyczne wyposażone w sprzęt multimedialny,
- działanie zapoczątkowane w 2016r., kontynuowane w 2017r. (20.04.2017r.) i planowane na lata następne,
- 600 osób w 2016r.
- Po ustaleniu tematyki zajęć oraz harmonogramu ich realizacji w poszczególnych klasach, przeprowadzenie przez doradcę zawodowego BCKUiP, grupowych zajęć aktywizujących oraz indywidualnych porad dla uczniów i słuchaczy BCKUiP
- zasoby:
- doradca zawodowy BCKUiP,
- baza lokalowa: sale dydaktyczne wyposażone w sprzęt multimedialny,
- prezentacje multimedialne, testy predyspozycji zawodowych, wzory dokumentów aplikacyjnych (m.in. życiorys), materiały informacyjne,
- od 2008r. podczas każdego roku szkolnego, zgodnie z harmonogramem, średnio ok. 450 uczniów i słuchaczy (corocznie)
Opis zastosowanych narzędzi i metod, wypracowanych kryteriów:
- ankieta- doradca zawodowy opracował kwestionariusze ankiet diagnozujących zapotrzebowanie słuchaczy na informacje zawodowe i pomoc w planowaniu kariery oraz zainteresowania uczniów szkół gimnazjalnych i słuchaczy kształceniem w zawodach;
- wywiad, rozmowa- stosowane podczas spotkań doradcy zawodowego BCKUiP z uczniami, słuchaczami, nauczycielami i wychowawcami oraz w trakcie organizacji wdrażanych działań;
- analiza dokumentów – doradca zawodowy dokonał m.in. analizy danych Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku- Białej w zakresie zawodów deficytowych i nadwyżkowych dla powiatu bielskiego i województwa śląskiego oraz statystyki liczby uczniów uczestniczących w zajęciach praktycznych w CKP oraz uczestników kwalifikacyjnych kursów zawodowych w BCKUiP;
- test predyspozycji zawodowych – kompleksowe badanie różnorodnych uzdolnień i predyspozycji wraz z rekomendacjami dotyczącymi wyboru konkretnych zawodów- wykorzystane przez doradcę zawodowego BCKUiP podczas zajęć z uczniami i słuchaczami w BCKUiP;
- wzory dokumentów oraz ćwiczeń- opracowane przez doradcę zawodowego BCKUiP wykorzystane podczas zajęć aktywizujących z uczniami i słuchaczami;
- prezentacje multimedialne- przygotowane przez prelegentów na warsztaty i szkolenia podczas Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, nauczycieli prowadzących zajęcia otwarte w pracowniach zawodowych warsztaty, pokazy, prelekcje, wystawy
Rezultaty i efektywność:
Nasze działania w zakresie promocji szkolnictwa zawodowego przyczyniają się w pewnym stopniu m. in. do wzrostu naboru uczniów do szkół zawodowych w Bielsku- Białej:
Rok szkolny | Liczba uczniów uczestniczących w zajęciach praktycznej nauki zawodu w BCKUiP |
2012/2013 | 752 |
2013/2014 | 776 |
2014/2015 | 773 |
2015/2016 | 787 |
2016/2017 | 882 |
Efektem prowadzonej praktyki jest także zwiększająca się liczba słuchaczy na kwalifikacyjnych kursach zawodowych (KKZ), prowadzonych w BCKUiP od 2013r., którą obrazuje poniższe zestawienie:
Rok szkolny | Liczba słuchaczy na KKZ w BCKUiP |
2013/2014 | 95 |
2014/2015 | 212 |
2015/2016 | 226 |
2016/2017 | 379 |
Wzrost zainteresowania kształceniem zawodowym przejawia się również w osiąganiu wysokich wyników w konkursach przez uczniów odbywających zajęcia praktyczne w BCKUiP:
- I miejsce drużynowe dla uczniów BCKUiP w V (2011r.), VI (2012r.) i VII (2014r.) w Otwartym Gliwickim Konkursie „Najsprawniejszy w zawodzie”
- I miejsce drużynowe w Ogólnopolskich Zawodach Knauf Junior Trophy 2011r. ( z zakresu budownictwa) i udział w konkursie międzynarodowym KNAUF Junior 2011r. w Szwajcarii,
- w 2016r. druzyna uczniów z BCKUiP zdobyła I miejsce w konkursie w kategorii model – wykonany i zaprezentowany model ,,Ogniwo wodorowe”podczas XIII Międzynarodowej Konferencji Uczniowskiej „Energia odnawialna w teorii i praktyce” w Zespole Szkół Technicznych w Cieszynie,
- w (05.04.2017r.) również drużyna uczniów z BCKUiP zdobyła I miejsce w konkursie w kategorii model. Wykonali i zaprezentowali model ,,Rum pump” podczas XIV Międzynarodowej Konferencji Uczniowskiej ,,Energia odnawialna w teorii i praktyce” w gimnazjum im. Józefa Bożka w Czeskim Cieszynie.
Organizowanie przez BCKUiP różnorodnych akcji o tak szerokim zakresie, niewątpliwie sprzyja integracji środowiska lokalnego- poprzez możliwość spotkania i współpracy przedstawicieli Miejskiego Zarządu Oświaty, dyrektorów i nauczycieli szkół zawodowych z pedagogami, doradcami zawodowymi i wychowawcami pracującymi z młodzieżą gimnazjalną.
Uczniom, rodzicom i nauczycielom ułatwiamy dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej, przybliżamy specyfikę wybranych zawodów oraz ich atrakcyjność na rynku pracy.
Podczas realizacji działań obecne są również lokalne media, co sprzyja promocji Bielskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w regionie.
Potwierdzeniem zasadności podejmowanych przez nas działań jest uzyskanie przez BCKUiP tytułu Laureata Konkursu Raportów OTK 2013, Laureata Konkursu 2015 oraz zajęcie pierwszego miejsca w ,,Konkursie na najlepiej zorganizowane działania w ramach VIII Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery w 2016r.” (http://www.sdsiz.com.pl/downloads/pdf/Wyniki_OTK.pdf)
Pod adresem http://www.bckuipbielsko.pl/ znajdują się pliki obrazujące zrealizowane i realizowane zadania.
Wnioski z realizacji:
Wskazany jest dalszy rozwój działań BCKUiP ukierunkowany na przygotowywanie potrzebnych i dobrze przygotowanych kadr na rynek pracy, zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem. W związku z tym, w przyszłości należy w dalszym ciągu kontynuować współpracę ze wspierającymi nas już szkołami i instytucjami oraz starać się nawiązać nowe kontakty, poszerzające obszary dobrej praktyki.
W przyszłości będziemy czynić starania utworzenia ,,ośrodka politechnicznego” w celu prowadzenia zajęć dla uczniów szkół podstawowych z zakresu techniki.
Współpraca z innymi podmiotami:
- Powiatowy Urząd Pracy w Bielsku- Białej:
- dostarczanie materiałów informacyjnych dotyczących staży, rejestracji bezrobotnych, działań PUP, zasad dofinansowania własnej działalności gospodarczej
- Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach Filia w Bielsku- Białej:
- współpraca z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP przy corocznej organizacji OTK- prowadzenie przez doradców zawodowych WUP warsztatów dla uczniów i słuchaczy BCKUiP, wypożyczanie pozycji książkowych i materiałów filmowych
- Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct Książnica Beskidzka w Bielsku- Białej:
- korzystanie z otrzymanych materiałów informacyjnych,
- współpraca w zakresie prowadzenia warsztatów dla uczniów i słuchaczy w ramach OTK
- Akademia Techniczno – Humanistyczna w Bielsku- Białej:
- organizowanie dla uczniów BCKUiP pokazów laboratoryjnych oraz spotkań seminaryjnych z kadrą naukową,
- udział uczelni w Bielskich Targach Akademickich w BCKUiP
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach:
- współpraca z Akademickim Centrum Kariery Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach- pozyskiwanie materiałów informacyjnych i pokonferencyjnych,
- udział uczelni w Bielskich Targach Akademickich w BCKUiP
- Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Bielska Wyższa Szkoła im. Józefa Tyszkiewicza w Bielsku-Białej, Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej, Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. W.Korfantego w Katowicach, Politechnika Śląska w Gliwicach:
- udział ww. uczelni w I Bielskich Targach Akademickich w BCKUiP w 2016r. oraz w II edycji Bielskich Targów Akademickich, zaplanowanych na 20.04.2017r.
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Bielsku- Białej:
- korzystanie z możliwości prowadzenia zajęć przez psychologa dla zainteresowanych uczniów i słuchaczy BCKUiP,
- pozyskiwanie materiałów informacyjnych
- Gimnazja z Bielska- Białej i powiatu bielskiego:
– organizowanie zajęć otwartych dla uczniów gimnazjów w pracowniach zawodowych BCKUiP promujących kształcenie zawodowe podczas OTK9) Szkoły zawodowe ponadgimnazjalne z Bielska- Białej: Bielska Szkoła Przemysłowa, Zespół Szkół Budowlanych, Zespół SzkółEkonomicznych, Zespół Szkół im. J. Tuwima, Zespół Szkół Ogrodniczych,Zespół Szkół Elektronicznych, Elektrycznych i Mechanicznych, Zespół Szkół Gastronomicznych i Handlowych, Zespół Szkół Samochodowych i Ogólnokształcących Zespół Szkół Technicznych i Handlowych, Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 4 im. Stanisława Staszica – aktywny udział młodzieży ww. szkół podczas prezentacji oferty edukacyjnej szkół w OTK w BCKUiP;10) Szkoły ponadgimnazjalne z Bielska- Białej:- udział młodzieży w I Bielskich Targach Akademickich w BCKUiP w 2016r. oraz w II edycji Bielskich Targów Akademickich (20.04.2017r.);
- Avio Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku- Białej- organizacja praktyk zawodowych dla uczniów BCKUiP oraz doposażenie pracowni BCKUiP;
11) KNAUF Sp. z o.o. w Warszawie- szkolenia, konkursy, kursy dla nauczycieli BCKUiP, doposażenie pracowni zawodowych BCKUiP;12) Na przestrzeni ostatnich 5 lat BCKUiP było i jest organizatorem praktyk zawodowych dla uczniów z Zespołu Szkół Samochodowych i Ogólnokształcących w zawodach: technik mechanik, technik pojazdów samochodowych, technik spedytor i dla uczniów z Zespołu Szkół Ekonomicznych w zawodzie: technik logistyk oraz dla słuchaczy BCKUiP w zawodach: florysta, technik usług kosmetycznych i uczestników kursów KKZ w kwalifikacji M.42- Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych. Ogółem praktyki organizujemy u 120 pracodawców, np. w roku szkolnym 2015/2016 – w 44 zakładach, a w 2016/ 2017- w ok. 50 zakładach (są przypadki- coraz częstsze, że uczniom i słuchaczom odbywającycm praktyki zawodowe proponuje się późniejsze zatrudnienie).
Innowacyjność:
Innowacyjność działań w zakresie doradztwa edukacyjno- zawodowego w Bielskim Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Bielsku- Białej polega na aktywnym wprowadzeniu ucznia w świat różnych zawodów, poprzez bezpośredni kontakt z zawodem w trakcie zajęć w specjalistycznych pracowniach zawodowych BCKUiP, co sprzyja poznawaniu siebie – własnych predyspozycji zawodowych oraz zasad rządzących rynkiem edukacji i pracy.
Od wielu lat doradztwo i poradnictwo edukacyjno- zawodowe w BCKUiP zajmowało i zajmuje w działalności edukacyjnej bardzo ważne miejsce. Potwierdzeniem naszych słusznych działań jest nowa podstawa programowa, która zakłada uwzględnienie doradztwa zawodowego na każdym etapie edukacji .