Rodzaj szkoły: Zespół szkół / centrum kształcenia
Kraj: Polska, Kłanin
Telefon szkoły: 586 738 783
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Kłaninie
Obszar zapewniania jakości: Praktyczna nauka zawodu
Kontakt:
zsp.klanino@wp.pl
www.zspklanino.pl
Streszczenie praktyki:
Praktyka obejmuje organizację zagranicznych staży dla uczniów zespołu szkół w ramach programu Europass Mobilność. Oprócz doskonalenie swoich kompetencji zawodowych uczniowie uczą się współpracy w zespole międzynarodowym, odpowiedzialności, poznają specyfikę funkcjonowania zakładów gastronomicznych poza Polską, rozwijają swoją wiedzę zawodową, ale także tę na temat kultur i społeczeństw. Doskonalą umiejętności językowe i interpersonalne. Większość staży kończy się propozycją pracy w miejscu ich odbywania.
Opis praktyki:
Projekt odpowiada na potrzeby w zakresie szkolenia i kształcenia zawodowego branży gastronomicznej, rozszerzając jej zakres o zagadnienia związane z szybkim określaniem wartości odżywczej i energetycznej potraw dzięki stworzeniu interaktywnej strony internetowej poświęconej diecie śródziemnomorskiej. Projekt ma też na celu poznanie zasad funkcjonowania zakładów gastronomicznych w miejscowościach turystycznych oraz w dużej wielokulturowej aglomeracji. Umożliwia podniesienie wiedzy i kwalifikacji zawodowych uczestników, nabycie umiejętności adaptacji w odmiennych warunkach środowiskowych i kulturowych oraz umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji i radzenia sobie ze stresem. Pozwala na doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym z naciskiem na terminologię fachową.
Uczestnikami projektu realizowanego w latach 2015–2016 było 48 uczniów kl. II i III ZSP w Kłaninie, kształcących się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik informatyk, i kucharz. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy (24 uczniów staż odbywało w Rimini w roku 2015, 24 uczniów odbyło staż w Maladze w roku 2016). Każda z grup składała się z: 6 kucharzy, którzy jako rezultat projektu opracowali zestaw potraw z kuchni śródziemnomorskiej, 6 informatyków, którzy stworzyli interaktywną stronę www z wypracowanymi propozycjami jadłospisów na miesięczną dietę, 12 uczniów kształcących się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, czyli 6 kelnerów, których zadaniem była obsługa konsumenta i w rezultacie opracowanie sposobu serwowania dań, oraz 6 uczniów, którzy zajęli się skalkulowaniem pod względem wartości odżywczej dań opracowanych przez grupę kucharską.
Uczestnikami projektu są uczniowie najlepsi i wyróżniający się, osiągający dobre wyniki w nauce z przedmiotów zawodowych oraz posiadający umiejętności językowe pozwalające porozumiewać się w sytuacjach dnia codziennego oraz w miejscu odbywania praktyk. Zagraniczni partnerzy zostali wybrani na podstawie wcześniejszej współpracy podczas innych projektów.
Przygotowania do odbycia stażów oraz proces zdobywania dofinansowania trwają kilka miesięcy. Przed pobytem w kraju partnera uczestnicy projektu odbywają przygotowanie pedagogiczne, kulturowe i językowe. Przygotowanie pedagogiczne i językowe jest przeprowadzane w ZSP w Kłaninie, a kulturowe w Kłaninie i w kraju przyjmującym. Szkolenie jest realizowane dla każdej grupy uczestników i rozpoczyna się 2–3 miesiące przed realizacją stażu. Konieczne jest również przygotowanie narzędzi monitorowania projektu oraz strategii jego upowszechniania.
Udział w projekcie wymaga dużego zaangażowania ze strony uczestników projektu, co wiąże się z pracą po godzinach lekcyjnych: udział w przygotowaniu kulturowo-pedagogiczno-językowym, przygotowanie konferencji promującej rezultaty projektu, przygotowanie prezentacji multimedialnych na konferencje i spotkania z młodzieżą i przedstawicielami oświaty, stworzenie strony internetowej poświęconej diecie śródziemnomorskiej itd.
Ogrom pracy spoczywa na osobach, które są autorami i koordynują projekt: szkolenia i kontakt z pracownikami Narodowej Agencji Programu Europass Mobilność jako przygotowania do stworzenia projektu, koordynacja działań związanych z organizacją wyjazdu, nawiązanie kontaktów z partnerami, wybór kompetentnego, wiarygodnego partnera, ustalenie treści staży z pracodawcami zgodnie z nową podstawą programową oraz zgodne z jakością obowiązującą w organizacji goszczącej, wspólne opracowanie porozumienia o partnerstwie i programie stażu, zapewniającego wysoką jakość planowanych działań. Są to także prace związane z przygotowaniem rezultatów projektu i certyfikatów potwierdzających nabyte umiejętności uczniów.
Rezultaty:
– Podniesieniu prestiżu szkoły.
– Podniesie jakości kształcenia zawodowego poprzez rozszerzenie programu o nowe treści.
– Podniesie atrakcyjność szkolnej oferty edukacyjnej.
– Wzrost poziomu zatrudnienia wśród absolwentów oraz wzrost ich konkurencyjności na rynku europejskim dzięki uzyskaniu certyfikatów i dokumentu Europass Mobilność.
– Zdobycie przez uczniów nowych doświadczeń w zakresie gastronomii, obsługi konsumenta oraz informatyki.
– Podniesienie kompetencji językowych uczniów.
– Umiejętność pracy w zespole odmiennym kulturowo i językowo.
– Wzrost tolerancji, otwartości, chęci pracy i wzajemnego poszanowania.
– Liczne propozycje pracy dla uczniów w miejscach, gdzie odbywali staże.
– Pogłębienie współpracy z partnerami zagranicznymi i polskimi przedsiębiorstwami, w których uczniowie odbywają praktyki lub starają się o miejsce pracy.
– Zapoznanie się nauczycieli z nowymi dla nich sposobami nauczania i organizacji pracy.
Fundacja Fundusz Współpracy
ul. Górnośląska 4a
00-444 Warszawa
www.cofund.org.pl
Kontakt do organizatorów:
konkurs@najlepszazawodowa.pl
+48 724 590 517