Rodzaj szkoły: Zespół szkół / centrum kształcenia
Kraj: Polska, Warszawa
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Fototechnicznych w Warszawie
Obszar zapewniania jakości: Doradztwo i poradnictwo edukacyjno–zawodowe
Kontakt: annachwedyna@poczta.onet.pl
Streszczenie praktyki:
W projekcie uczestniczyli uczniowie szkół fotograficznych z Warszawy i Berlina, realizując działania w obu miastach partnerskich. Obejmowały one trwające tydzień zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i kształtowania umiejętności zawodowych, które prowadzono różnorodnymi metodami aktywizującymi. Wiele metod i scenariuszy trafiło na stałe do programu nauczania różnych przedmiotów, a nawiązane współprace – krajowe i międzynarodowe – zaowocowały kolejnymi projektami rozwijającymi kompetencje uczniów szkoły.
Opis praktyki:
W projekcie uczestniczyli uczniowie szkół fotograficznych z Warszawy i Berlina, realizując działania w obu miastach partnerskich. Obejmowały one zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i kształtowania umiejętności zawodowych.
Przygotowanie projektu rozpoczęło się 6 miesięcy przed jego realizacją i obejmowało m.in. następujące zadania: ustalenie potrzeb uczniów w zakresie ich przygotowania do podjęcia zatrudnienia i efektywnego funkcjonowania na polskim i europejskim rynku pracy; określenie szczegółowej tematyki projektu, zakresu poszczególnych działań i sposobów ich realizacji; określenie zasobów i braków materiałowych, sprzętowych, finansowych i osobowych szkoły niezbędnych do realizacji projektu; wybór prelegentów i instytucji wspierających projekt; zaproszenie do udziału w projekcie partnera niemieckiego i omówienie z nim tematyki i zakresu projektu; przygotowanie przez prelegentów, nauczycieli i uczniów narzędzi, przetłumaczenie ich na język partnera; pozyskanie funduszy na realizację projektu – sporządzenie wniosków o dofinansowanie do Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz Rady Rodziców; przygotowanie materiałów informacyjnych dla partnera niemieckiego; organizacja pobytu Niemców w Warszawie oraz Polaków w Berlinie.
Doradztwo zawodowe świadczone uczniom w trakcie tygodniowego wydarzenia prowadzono niezwykle zróżnicowanymi metodami aktywizującymi. Oto niektóre z nich:
– praktyczne ćwiczenia z zakresu komunikacji – trening interpersonalny,
– prezentacja możliwości kształcenia zawodowego, w tym kształcenia fotografów, w Polsce i Niemczech (wykład, dyskusja nt. systemów kształcenia, odwiedzanie szkół fotograficznych, prezentacja kształcenia dualnego i dyskusja o jego zaletach i wadach, poznanie systemów egzaminacyjnych w obu krajach),.
– spotkania i porady doradców zawodowych (badania własnych predyspozycji zawodowych (testy), dyskusja nt. -efektywnych metod poszukiwania pracy),
– wizyta na giełdzie pracy tymczasowej,
– przygotowanie do ubiegania się o pracę (wskazówki i pisanie życiorysu wg wzorów polskich, niemieckich i UE,
warsztaty z autoprezentacji, prezentacja i dyskusja nt. wzorcowego portfolio fotografa),
– spotkania z pracodawcami (dyskusja o wymaganiach pracodawców branży fotograficznej, wizyty w studio i laboratorium fotograficznym),
– wykład dot. marketingu w firmie fotograficznej połączony z przykładami rozmów z klientami,
– poznanie najnowocześniejszego sprzętu dla fotografów zawodowych (prezentacje firm Canon i Olympus, warsztaty ze sprzętem firm Hensel, Canon i Phase one),
– warsztaty fotografii artystycznej, architektury, katalogowej, portretowej/mody z udziałem profesjonalnych modelek, sesje fotograficzne krajobrazu miejskiego,
– wizyty w galeriach fotograficznych i muzeach sztuk pięknych (omawianie wzorcowych prac fotograficznych).
Projekt realizowano przez 1 tydzień w Warszawie i 1 tydzień w Berlinie. Prowadzono w tym czasie także dodatkowe zajęcia interkulturowe, wycieczki tematyczne oraz spotkania uczestników.
Projekt doskonali praktyczne umiejętności uczniów przydatne w poszukiwaniu pracy i opiera się na rzeczywistych sytuacjach życia zawodowego. Umożliwia uczniom poznanie najnowszych technik i technologii firm Canon, Phase one i Hensel, niestosowanych jeszcze w szkole i przeznaczonych dla fotografów zawodowych najwyższej rangi. Przedsięwzięcie otwiera uczestnikom projektu perspektywę spotkania się z aktualnie funkcjonującymi na rynku pracodawcami, zawodowymi fotografami, przedstawicielami wiodących firm branżowych. Dodatkową zaletą projektu jest to, że ułatwiła uczniom zdobycie ważnego dla ich życiorysu zawodowego certyfikatu/zaświadczenia.
Wydarzenie było niezwykle motywujące i pouczające również dla nauczycieli – dzięki współpracy z uznanymi specjalistami z rynku pracy, profesjonalistami z instytucji doradztwa zawodowego oraz wykładowcami wyższej uczelni powstały nowoczesne, specjalistyczne narzędzi pracy z uczniami oraz scenariusze zajęć.
Projekt został zakończony, ale jego najważniejsze elementy (z pominięciem współpracy międzynarodowej i dyskusji z pracodawcami) są włączone do zajęć przedsiębiorczości, przedmiotów zawodowych i języków obcych. Obecnie zajęcia prowadzone są przez nauczycieli i szkolnego koordynatora doradztwa zawodowego oraz zaproszonych przez nich gości.
Projekt zaskutkował także rozwiniętą i długofalową współpracą z firmami z branży. Nawiązana współpraca z firmą Canon przekształciła się w stałe kontakty koncernu ze szkołą (prezentacje sprzętu, zaproszenia do udziału w warsztatach i konkursach fotograficznych, korzystne dla szkoły oferty na zakup sprzętu i usług). Zaproszenie do udziału w projekcie firmy Olympus zaowocowało zorganizowaniem kolejnego ważnego szkolenia dla uczniów. W ramach współpracy firma Fotoforma zorganizowała w szkole warsztaty fotograficzne.
Rezultaty:
– Wzrost rangi szkoły na rynku edukacyjnym dzięki promowaniu efektów projektu w instytucjach i firmach.
– Poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty szkoły z zakresu doradztwa zawodowego, przedsiębiorczości, przedmiotów zawodowych i języka niemieckiego.
– Zwiększenie konkurencyjności absolwentów szkoły na rynku pracy dzięki lepszemu przygotowaniu uczniów do podejmowania zatrudnienia w Polsce i w Niemczech.
– Wykorzystywanie powstałych w trakcie realizacji projektu produktów i narzędzi do prowadzenia zajęć z przedmiotów ekonomicznych, zawodowych i językowych.
– Kontynuacja współpracy z lokalnym środowiskiem branżowym w celu podniesienia jakości kształcenia i doradztwa zawodowego:
– Do zorganizowanej dla uczestników projektu giełdy pracy tymczasowej zaproszono także pozostałych uczniów szkoły; zaplanowano coroczne przedsięwzięcia tego typu.
– Wszechstronne korzyści ze współpracy ze szkołą niemiecką.
– Upowszechnienie idei projektu w trakcie seminarium Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży nadało jej ragę międzynarodową.
– Wzmocnienie motywacji uczniów do nauki, dzięki temu, że podejmowane działania są zgodne z ich potrzebami oraz wymogami współczesnego polskiego i niemieckiego rynku pracy branży fotograficznej.
– Podniesienie atrakcyjność treści nauczania i samej szkoły.
Fundacja Fundusz Współpracy
ul. Górnośląska 4a
00-444 Warszawa
www.cofund.org.pl
Kontakt do organizatorów:
konkurs@najlepszazawodowa.pl
+48 724 590 517