Rodzaj szkoły: Zespół Szkół
Kraj: Polska, Myślenice
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Małopolska Szkoła Gościnności
Obszar zapewniania jakości: Współpraca z otoczeniem szkoły, w tym z pracodawcami
Kontakt: sekretariat@zsp.edu.pl
Streszczenie praktyki:
Założeniem SBP Tytus Travel jest rozwój umiejętności kluczowych uczniów w zakresie organizacji turystyki. Uczeń współpracujący z biurem zapoznaje się z szeregiem aktywności zawodowych: pracą administracyjną w biurze podróży, pracą przy organizacji targów, eventów, imprez dla dzieci, animacji czasu wolnego, pracą jako przewodnik i pilot wycieczek. Celem jest wprowadzenie uczniów w ich zawodową przyszłość i pomoc w wyborze przyszłego miejsca pracy. Ułatwieniem w pracy na rzecz Tytus Travel jest strona na Facebooku https://www.facebook.com/tytustravel/.
Opis praktyki:
Biuro podróży łączy turystykę, hotelarstwo i gastronomię. Tytus Travel angażuje nie tylko uczniów technikum i nauczycieli przedmiotów zawodowych, ale także uczniów z liceum oraz osoby pragnące poszerzyć horyzonty.
W pierwszej fazie projektu uzgodniony został zakres działalności biura odpowiadający szerokim możliwościom zawodowym w branży turystycznej. Utworzona została strona SBP Tytus Travel na portalu społecznościowym Facebook. Uczniowie zaangażowali się w zgromadzenie wszechstronnej bazy danych, informacji i dobrych praktyk koniecznych do prowadzenia biura (źródła: strony internetowe organizacji, instytucji, hoteli, profile magazynów, blogerów czy podróżników, wywiady z nauczycielami, przedsiębiorcami, pracownikami punktów informacji turystycznej).
Drugim krokiem było nawiązanie kontaktów z przedstawicielami branży turystycznej, hotelarskiej i gastronomicznej, co poskutkowało licznymi propozycjami współpracy. Oto przykładowe aktywności:
– Slow Food Festiwal – zaangażowanie w organizację i obsługę międzynarodowych targów żywieniowych, organizacja i uczestnictwo w warsztatach, wykładach;
– animacja imprez okolicznościowych oraz czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych – przygotowanie i realizacja programu, współpraca z firmami komercyjnymi i instytucjami samorządowymi;
– obsługa turystyki przyjazdowej – szkolny internat daje możliwość goszczenia zagranicznych grup młodzieży i osób dorosłych, uczniowie sami przygotowują lokale dla gości; Tytus Travel przygotowuje szczegółowe programy pobytu wraz z rezerwacjami poszczególnych atrakcji i punktów harmonogramu oraz organizacją imprez;
– International Folk Meetings Małopolska – wolontariat podczas Międzynarodowych Spotkań z Folklorem: pomoc w obsłudze gastronomicznej, hotelarskiej oraz pilotażu grup zagranicznych z całego świata, które przyjeżdżają do Myślenic w ramach festiwalu (możliwość podnoszenia umiejętności językowych w zakresie zawodowym, poznanie kultur, różnorodnej kuchni);
– wyjazdy zawodoznawcze – wyjazdy do hoteli, biur podróży, na zagraniczne targi turystyczne i gastronomiczne;
– organizacja wycieczek, gier terenowych, imprez turystycznych – na potrzeby klas liceum i technikum oraz zaprzyjaźnionych instytucji i firm;
– Culinary Excellence – uczestnictwo szkoleniach dla uczniów z technikum gastronomicznego organizowanych przez Novotel City West Kraków;
– staże na lotnisku Kraków-Balice – szkolenie uczniów w zakresie obsługi lotniczej pasażerów.
Uczniowie współpracujący z SBP Tytus Travel realizują się jako animatorzy, przewodnicy, kelnerzy, kucharze, piloci wycieczek, organizatorzy imprez, wykładów, warsztatów i konkursów. Uczą się zasad współpracy i radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach. Dobre zrozumienie oczekiwań przyszłych pracodawców skutkuje lepszym przygotowaniem do zawodu.
Szkolne Biuro Podróży Tytus Travel współpracuje m.in. z: Urzędem Miasta i Gminy Myślenice, ze Slow Food Polska (organizatorem Slow Food Festival), Myślenickim Ośrodkiem Kultury i Sportu, przedszkolami, szkołami podstawowymi, Novotelem City West Kraków, portem lotniczym Kraków-Balice.
Rezultaty:
– Przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy, dostosowanie umiejętności uczniów do realnych potrzeb rynku i pracodawców.
– Nawiązanie kontaktów pomiędzy szkołą, uczniami, a otoczeniem społecznym, kulturowym, turystycznym, biznesowym – lokalnie i ponadlokalnie.
– Rozwój kreatywności i odpowiedzialności uczniów jako przyszłych uczestników branży turystycznej.
– Podniesienie kompetencji językowych i kulturowych uczniów.
– Promocja Zespołu szkół, podniesienie prestiżu placówki.
Fundacja Fundusz Współpracy
ul. Górnośląska 4a
00-444 Warszawa
www.cofund.org.pl
Kontakt do organizatorów:
konkurs@najlepszazawodowa.pl
+48 724 590 517