„Gastronomia moją pasją i oknem na świat”
Rodzaj szkoły: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
Kraj: Polska, Sosnowiec
Nazwa szkoły: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Obszar zapewniania jakości: Współpraca z otoczeniem szkoły, w tym z pracodawcami
Kontakt: sekretariat@ckziu.com
Opis:
Projekt „Gastronomia moją pasją i oknem na świat” polegał na przeprowadzeniu cyklu warsztatów kulinarnych podnoszących umiejętności i kompetencje zawodowe uczniów w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, kucharz, we współpracy z szefami kuchni znanych restauracji i hoteli rynku regionalnego.
Przyczyna i cel wdrożenia praktyki:
Jest to działanie edukacyjne ściśle oparte na współpracy z otoczeniem pracodawców. Szkoła współpracując z branżą gastronomiczną lokalnego rynku na bieżąco zbiera informacje związane z potrzebami pracodawców. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom chcieliśmy udoskonalić kompetencje zawodowe naszych uczniów i wypromować tych, dla których gastronomia jest nie tylko nauką, ale także pasją.
Głównym celem tworzenia cyklu warsztatów kulinarnych prowadzonych przez najlepszych kucharzy jest: rozbudzanie zainteresowań młodzieży nowatorskimi metodami pracy w dziedzinie gastronomii, czerpanie inspiracji z doświadczeń uznanych na rynku pracy pracodawców, rozbudzanie ciekawości zawodowej oraz pogłębianie umiejętności zawodowych młodzieży. Celem pośrednim jest zaprezentowanie umiejętności i zdolności naszych uczniów, ich kreatywności, otwartości na nowości i chęci uczenia się, a także zaprezentowanie ich osiągnięć przyszłym pracodawcom. Inspiracją do rozpoczęcia tej praktyki były liczne programy kulinarne promowane w mediach i cieszące się ogromną popularnością. Zamysłem było, aby podczas warsztatów kulinarnych młodzież nabyła nie tylko umiejętności zawodowe, ale również kształtowała niezbędne w tym zawodzie postawy i umiejętności ponadzawodowe, takie jak: pewność siebie, umiejętność współpracy w grupie, komunikatywność, oraz umiejętność zaprezentowania swoich umiejętności szerszemu gronu odbiorców, np. w ramach pokazów kulinarnych. Zaprojektowane działania młodzież realizuje przez cały cykl swojej nauki w szkole. Dzięki tej inicjatywie oraz zaangażowaniu nauczycieli w proces edukacyjny, młodzież chętnie ukazuje swoje umiejętności kulinarne w konkursach branżowych i przedsięwzięciach cateringowych.
Pomysłodawca/inicjator oraz osoba odpowiedzialna za wdrożenie działania:
Tomasz Wasyliszyn – nauczyciel przedmiotów zawodowych.
Opis fazy przygotowawczej:
W fazie przygotowawczej do projektu kierownik szkolenia praktycznego oraz nauczyciel praktycznej nauki zawodu przeprowadzili liczne rozmowy z pracodawcami, u których uczniowie odbywają praktyki. Bardzo ważne były również opinie i uwagi nauczycieli uczących przedmiotów zawodowych w zawodzie kucharz i technik żywienia i usług gastronomicznych oraz potrzeby i zainteresowania samych uczniów. W tym celu przeprowadzona została ankieta dla uczniów i nauczycieli, która wskazywała na potrzebę wprowadzenia takich działań. Po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb i analizie zebranych informacji, została opracowana wstępna propozycja tematyki warsztatów. Następnym krokiem były spotkania z pracodawcami w celu zapoznania ich z projektem i nawiązania z nimi ścisłej współpracy w zakresie realizacji projektu. Mia ze względu na ustalenie harmonogramu spotkań. Faza przygotowawcza do projektu trwała około 6 miesięcy.
Organizacja procesu:
Adresatami praktyki byli wszyscy uczniowie kształcący się w zawodzie kucharz i technik żywienia i usług gastronomicznych. Uczestnictwo jednakże nie było obowiązkowe, każdy z zainteresowanych uczniów po zapoznaniu z ofertą warsztatów podejmował decyzję o udziale w zajęciach. Warsztaty odbywały się na terenie szkoły w pracowni gastronomicznej w godzinach popołudniowych w ramach zajęć dodatkowych, a także poza szkołą u pracodawcy. Jednorazowo w warsztatach mogło uczestniczyć 15 uczniów. Zajęcia te cieszyły się dużym zainteresowaniem ze względu na różnorodne i nowatorskie podejście do tematyki kulinarnej. W ramach projektu odbyły się miedzy innymi następujące warsztaty kulinarne:
- Sushi – japoński duch, który wabi i sabi… – warsztaty z kuchni japońskiej prowadzone przez profesjonalnych sushi-masterów: Dawida Brylewskiego i Marcina Dorosińskiego.
- Owoce morza w gastronomii i na co dzień. – zajęcia prowadzone przez szefa kuchni – Grzegorza Sabę z restauracji „Moja Pasja” w Sosnowcu.
- Caponata, minestrone i pappardelle – warsztaty z kuchni włoskiej – zajęcia poprowadził Mariusz Kulik – regionalny szef kulinarny Unilever Food Solutions.
- Wiosenne wariacje kulinarne – uczniowie pracowali pod kierunkiem Adriana Lukoszka – pracownika restauracji „Magiel Kulinarny” w Sosnowcu, nad przygotowaniem, m.in. zupy ze świeżego ogórka z serem pleśniowym i prażoną dynią oraz polędwiczek wieprzowych nadziewanych rabarbarem, z sosem anyżowo – winnym i kawiorem z truskawek.
- Włoskie smaki – „ Kulinarna Podróż Łyżeczką po Mapie” – warsztaty kulinarne przybliżające tajniki tworzenia włoskich dań, poprowadzone przez Adriana Feliksa – Master Chef.
- Jedzcie kaszę – to modne! – warsztaty na temat świadomego żywienia – zajęcia poprowadzone przez Adriana Feliksa oraz Anetę Kościołek – dietetyczka i biotechnolog. Przygotowano między innymi: polentę z kaszy manny, kaszotto, pierogi z kaszą oraz deser z kaszy.
- Szkolimy się w Sushi – warsztaty kulinarne z kuchni japońskiej, prowadzącymi byli : sushi master Kamil Skalczyński oraz Adrian Feliks.
- Ryba dobra na wszystko – warsztaty prowadzone przez Adriana Feliksa. Podczas zajęć nie zabrakło technik filetowania ryb okrągłych, płaskich oraz sposobów ich przyrządzania. Uczestnicy warsztatów mogli się zmierzyć z „materiałem” pochodzącym z różnych akwenów: Oceanu Atlantyckiego, Morza Północnego i Bałtyckiego oraz polskich rzek.
- Kulinarna Podróż Łyżeczką po Mapie- Ale Meksyk – warsztaty kulinarne z Adrianem Feliksem; uczniowie mieli okazję przygotować: chili con corne, quesadillę , tacos z guacamole i krewetkami, buritto, enchiladę wołową i gorditę.
- Targi Gastronomiczne „Gastro – Silesia” w Sosnowcu – pokazy kulinarne z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu gastronomicznego.
- „ Savoir – vivre – dobór win do potraw” – warsztaty prowadzone przez someliera Arkadiusza Konfederaka, byłego ucznia naszej szkoły.
- Warsztaty kulinarne „Słoneczna Italia” – Cook Professional – Mobilna Akademia Smaku.
- Pokaz i szkolenie z „ Kuchni Molekularnej” w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Do realizacji warsztatów wykorzystano zasoby szkolnej bazy dydaktycznej, natomiast surowce zostały dostarczone przez prowadzących w ramach współpracy o partnerstwie szkoły z lokalnymi przedsiębiorcami. Ogromne zainteresowanie wśród uczniów tego typu warsztatami zachęciło nas do ciągłości działań, które już na stałe wpisują się w proces kształcenia zawodowego w szkole.
Opis zastosowanych narzędzi i metod, wypracowanych kryteriów:
Całe przedsięwzięcie zostało oparte na edukacji skierowanej na aktywizację zawodową młodzieży i rozbudzenie w nich pasji poznawania nowatorskich projektów kulinarnych, a także otwartości na zdobywanie wiedzy i wykorzystywaniu jej w sposób kreatywny w swojej pracy.
Zastosowane metody to:
- uczenie się przez obserwację,
- uczenie się przez ćwiczenia,
- uczenie się przez działanie.
Zamysłem całej praktyki było wyłonienie najlepszych uczniów i przygotowanie ich do udziału w różnych przedsięwzięciach zawodowych, konkursach i turniejach branżowych. Przykładem może być: Wojewódzki Konkurs „Uczniowskie inspiracje kulinarne”, którego organizatorem jest nasza szkoła, czy też Konkurs „Światowe Stoły Karnawałowe”, podczas którego 4-osobowe drużyny uczniów prezentują swoje umiejętności kulinarne w przygotowaniu potraw charakterystycznych dla danego kraju oraz umiejętności prezentacji przygotowanych potraw.
Rezultaty i efektywność:
Jednym z rezultatów praktyki było uczestnictwo uczniów w Wojewódzkim Konkursie Kulinarnym „Kuchnia regionu śląskiego bez tajemnic” i zajęcie I i III miejsca w kolejnych edycjach konkursu. Nabyta wiedza i umiejętności, a także zwiększona samoocena uczniów, zachęciła ich do zaprezentowania swoich dań w telewizyjnym programie śniadaniowym „ Cafe Silesia” emitowanym w TVS. Kolejnym dowodem na sukces warsztatów kulinarnych było zgłoszenie się uczniów do eliminacji telewizyjnego programu „8 Smaków Europy” (uczniowie przeszli eliminacje i dotarli do ćwierć finałów).
Rezultatem podjętych działań było ukazanie się w „Dzienniku Zachodnim” przepisu na potrawę wigilijną przygotowanego przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela. Dzięki zdobytym umiejętnościom uczniowie mogli zaprezentować swoje możliwości biorąc udział w organizacji miejskich uroczystości i imprez dla środowiska lokalnego miasta Sosnowca.
Zamysłem realizacji całej praktyki było dostosowanie umiejętności i kompetencji uczniów do potrzeb stale rozwijającego się rynku pracy. Ten zamierzony efekt udało nam się uzyskać, rezultatem czego były propozycje pracy dla uczniów ze strony pracodawców: Hotel „Szafran” w Czeladzi, „Restauracja Czerwona” w Chorzowie, Hotel „Centrum” w Sosnowcu, „M Hotel” Sosnowiec.
Kolejnym rezultatem realizacji projektu było otwarcie przez ucznia naszej szkoły własnej restauracji „Pepe Nero” w Sosnowcu, specjalizującej się w kuchni włoskiej.
Projekt miał również ogromne znaczenie dla podniesienia jakości pracy szkoły, zrealizowane zostało jedno z bardzo ważnych zadań szkoły, a mianowicie: wzrost kompetencji społecznych uczniów, wzmocnienie ich samooceny, a także potrzeba rozwoju zawodowego i samorealizacji.
Wnioski z realizacji:
Sukces przeprowadzonych działań przekonał nas o konieczności ich kontynuowania w kolejnych latach. Ważne jest również, aby stale powiększać grono pracodawców, zachęcając ich do udziału w kolejnych praktykach. Szkoła powinna utrzymywać kontakt z absolwentami i śledzić ich ścieżkę zawodową, aby w przyszłości móc zaprezentować ich dokonania uczniom podejmującym naukę w zawodach gastronomicznych oraz zapraszać ich do udziału w projektach, w których będą mogli podzielić się z młodzieżą szkolną swoim doświadczeniem i osiągnięciami zawodowymi, zachęcając do podejmowania samorozwoju zawodowego.
Współpraca z innymi podmiotami:
W fazie przygotowawczej dużą rolę odegrali pracodawcy z otoczenia szkoły, tj.: Hotel „Centrum” w Sosnowcu, Hotel „Szafran” w Czeladzi, „M Hotel” Sosnowiec, Hotel „Novotel” Katowice, Hotel „Angelo” w Katowicach, Restauracja „Moja Pasja” w Sosnowcu, Restauracja „Magiel Kulinarny” w Sosnowcu, Restauracja „Sushi–Seto” w Sosnowcu. Ich rola w dużym stopniu polegała na zaprezentowaniu swoich potrzeb i oczekiwań wobec wiedzy i umiejętności przyszłego pracownika.
Na etapie realizacji projektu współpracowaliśmy z następującymi przedsiębiorcami: „ Restauracja Sushi – Seto w Sosnowcu, „Moja Pasja” w Sosnowcu, Hotel „Szafran” w Czeladzi, „Studio Kulinarne – Adrian Feliks”, Mariusz Kulik – regionalny szef kulinarny Unilever Food Solutions, Akademia Medyczna w Katowicach.
Innowacyjność:
Innowacyjność działań wiązała się z tym, że uczniowie oprócz obserwacji pracy uznanych kucharzy, mogli również samodzielnie przygotowywać wyszukane potrawy stosując nowatorskie metody wskazane przez prowadzących warsztaty kulinarne. Ważne było również to, że tematyka warsztatów wykraczała poza treści objęte podstawą programową. Zajęcia odbywały się poza godzinami lekcyjnymi, co można traktować jako formy aktywizacji młodzieży i organizacji czasu wolnego.